pondělí 22. září 2008

O výdrži

Journées européennes du patrimoine znamenají volný vstup do většiny muzeí, prohlídky takových budov jako je Národní shromáždění nebo Elysejský palác a hlavně nekonečné fronty obtáčející i několik budov.
V sobotu ráno se mi podařilo vystihnout chvíli, kdy se fronta ještě vešla do trasy vyznačené zábranami (zůstaly tu od návštěvy papeže) a docela brzy jsem se, za víření bubnů a řízných fanfár, dostala do Národního shromáždění; byla to sice prohlídka krok sun krok, ale stála za to. Dalším nepopiratelným úspěchem byla Oranžerie , skrývající v sobě nádherné Les Nymphéas Clauda Moneta. Obrovská plátna s názvy Ráno, Oblaka, Zelené odrazy a Zapadající slunce (ne TO zapadající slunce) nejsou tak přeslazená jako ostatní impresioistické krajiny, působí téměř abstraktně. V podzemí zase na stěnách visí Cézanne, Soutine, Dérain, Matisse a také jeden z nejošklivějších obrazů dítěte – Dítě s panenkou od Celníka Rousseaua.

V neděli jsem měla namířeno do Elysejského paláce, ale několikakilometrová fronta mě přesvědčila o tom, že tam nejspíš dohromady nic zajímavého nebude, tak jsem skončila v Jeu de Paume na výstavě fotografií Richarda Avedona.


O zábavu nebyla nouze:

Chlapeček: Já chci jít vedle, proč jdu na holčičí?
Maminka: Protože jsi malý, až budeš větší půjdeš sám vedle.
Chlapeček: Proč se mnou nemůžeš jít vedle?
M: Protože jsem už velká
CH: Tady to smrdí
M:To je tím, že jsou to záchody
CH: A vedle ja ta věc na čůrání (naznačuje rukou)
M: Přesně tomu se chci vyhnout

Ve třičtvrtě na pět jsem se opět opatrně přiblížila Elysejskému paláci. Fronta byla ne poloviční, ale pětinová. Stoupnout si do ní mi ale nepovolili – nepovolili to nikomu už od čtyř hodin, a ti, kteří přišli v ty čtyři, se dovnitř dostanou právě v osm hodin, což je čas poslední prohlídky. Otázkou je, co z toho budou mít. Stání ve frontě zpestřovali pouliční hudebníci a ulehčovaly řady známých budek i stojany s vodou, přesto si nedovedu představit, že bych po takové době byla schopna ocenit kvality něčeho jiného než šálku kávy a pohodlné židle.
Možná by tomu místo Dny (národního) dědictví mohli říkat Dny nejdelších front ( i když tak možná už říkají dnům, kdy začínají slevy).

3 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Oranžerie musela být skvělá (a Mlle Chanel kočka).

pseudointelektualka řekl(a)...

maminka růluje!
jinak první dny slev sice nějaké ty fronty obnášejí, ale rozhodně to odsejpá překvapivě rychle. nejspíš to bude tím, že nejsou zadarmo, ale naopak těžce ziskové.

Ptáče řekl(a)...

r1:Oranžerie je krásná. A veliká je tak akorát - přesně tolik obrazů, kolik člověk dokáže vstřebat.